Veel gestelde vragen
Heeft u met spoed een huisarts nodig ’s avonds, ’s nachts of in het weekend? Dan belt u het centrale telefoonnummer (088 – 00 30 600) van de huisartsenspoedpost in Amsterdam, Badhoevedorp, Landsmeer, Diemen en Duivendrecht.
‘Spoedeisend’ zijn gezondheidsklachten die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag van uw eigen huisarts. Bijvoorbeeld toenemende benauwdheid, verlammingsverschijnselen, heftige pijn, een ernstig ziek kind of een ongelukje in huis. Of als u zo ongerust bent dat u een medisch advies wilt vragen!
U belt en dan?
U krijgt een goed opgeleide en ervaren triagist aan de lijn. Bij voorkeur dient de patiënt zelf te bellen. Belt u voor iemand anders, zorg dan dat u alle patiëntgegevens bij de hand hebt.Afhankelijk van uw situatie:
• Krijgt u telefonisch medisch advies
• Krijgt u een afspraak voor een bezoek aan de huisartsenpost bij u in de buurt
• Komt de huisarts bij u thuis (wanneer vervoer naar de post medisch onverantwoord is)Heeft u te maken met een levensbedreigende situatie. Toets ‘1’ op uw telefoon. U wordt dan met voorrang geholpen.
Wat moet de huisartsenspoedpost van mij weten?
De triagist vraagt onder andere naar de volgende patiëntgegevens:
• Uw geboortedatum, naam, postcode en huisnummer
• Uw telefoonnummer
• De naam van uw huisarts
• Uw ziektekostenverzekeringnummer
• Omschrijving van uw klacht(en)
• Uw medische voorgeschiedenis (belangrijke aandoening/ ziektes/ allergieën)
• Uw medicijngebruik
• Identiteitsbewijs (Naar de huisartsenpost? Breng uw legitimatiebewijs mee)
Nee. De telefoon wordt opgenomen door een speciaal opgeleide doktersassistent. De assistent geeft u een goed advies. Bovendien wordt dit advies altijd gecontroleerd door de huisarts. Ook maakt de assistent afspraken voor een bezoek aan de post of een doktersvisite bij u thuis.
De huisartsenspoedpost verleent spoedeisende hulp. Om te beoordelen wat de mate van spoed is, stelt de doktersassistent u een aantal vragen over uw spoedeisende gezondheidsklachten. Pas dan kan de assistent vaststellen hoe snel en welke hulp nodig is. Bovendien kan er op deze manier een afspraak gepland worden, waardoor u niet onnodig lang hoeft te wachten als u naar de post komt.
Op werkdagen vanaf 17.00 uur tot de volgende morgen 08.00 uur, tijdens de weekenden van vrijdag 17:00 uur tot maandag 08.00 uur en op feestdagen van 08.00 uur tot de volgende dag 08.00 uur.
Nee, de huisartsenspoedpost is bedoeld voor spoedeisende gezondheidsklachten die niet kunnen wachten. Er is op de huisartsenspoedpost te weinig capaciteit voor zaken die kunnen wachten tot de gewone openingstijden van de praktijk van uw huisarts.
De huisartsenspoedpost is er voor spoedeisende gezondheidsklachten, waarvoor u anders uw huisarts zou bellen. De Spoedeisende Hulp bij het ziekenhuis is bedoeld voor ernstige situaties, waarbij inzet van een medisch specialist nodig is. Bij twijfel belt u eerst de huisartsenpost.
In principe bent u direct aan de beurt omdat de afspraak al telefoonisch wordt vastgelegd. Toch kan het voorkomen dat u (even) moet wachten omdat consulten uitlopen of omdat er acute hulpvragen tussendoor komen. Vooral op zaterdag is het vaak erg druk en kan de wachttijd oplopen. De triagiste kan meestal wel schatten hoe lang de wachttijd is.
Elke regio heeft zijn eigen dienstapotheek. In een aantal regio’s zit de dienstapotheek bij de huisartsenspoedpost. Hieronder volgt een overzicht:
- Huisartsenspoedpost Noord – Dienstapotheek in BovenIJ Ziekenhuis
- Huisartsenspoedpost West – Dienstapotheek in OLVG West
- Huisartsenspoedpost Zuidoost – Dienstapotheek in AMC
- Huisartsenspoedpost CentrumOost – Poli-apotheek OLVG Oost (Oosterpark 9)
Vanaf 23.00 uur tot 08.00 uur is alleen de dienstapotheek in OLVG West geopend. Onder bepaalde voorwaarden kunnen ook medicijnen thuis bezorgd worden. Voor meer informatie over de Amsterdamse apotheken en hun openingstijden kijk op FBA.
Normaal gesproken regelen patiënten herhalingsrecepten met hun eigen huisarts. Alleen in dringende gevallen bestaat de mogelijkheid dat de dienstdoende huisarts een herhalingsrecept voorschrijft. De arts schrijft dan zoveel medicijnen op het recept voor als nodig is tot het eerstvolgende spreekuur van uw eigen huisarts. Houdt u er rekening mee dat de apotheek buiten kantoortijden extra kosten in rekening brengt. Deze kosten kunnen oplopen tot 40 euro en zijn voor uw eigen rekening.
Nee, het hebben van geen vervoer is geen reden voor de huisarts om een huisbezoek af te leggen. U dient zelf voor vervoer te zorgen.
De auto van de huisartsenspoedpost is uitgerust voor het verlenen van spoedhulp en beschikt over allerlei medische apparatuur hiervoor, zoals een beademingsapparaat en een defibrillator. Indien nodig kan assistentie worden gevraagd van de ambulancedienst.
Op alle huisartsenspoedposten staan visiteauto’s paraat. Indien het medisch noodzakelijk is, kan de huisarts binnen een kwartier bij u zijn. De auto’s mogen dan met blauw zwaailicht rijden. Visites bij patiënten die minder urgent zijn, kunnen langer wachten.
Vragen over de rekening die u heeft ontvangen, kunt u mailen naar factuurvraag@hpa.nu
De doktersassistent handelt onder verantwoordelijkheid van de dienstdoende huisarts. Al haar adviezen worden door de arts gecontroleerd en beoordeeld. Van iedere hulpvraag wordt een registratie voor het medisch dossier van de eigen huisarts gemaakt. Als we spreken over een telefonisch consult is het niet noodzakelijk dat er contact is geweest tussen een patiënt en de huisarts op de huisartsenpost.
Ja, u kunt de kosten van een bezoek aan de huisartsenspoedpost betalen via de pinautomaat.
U bent verplicht zelf een zorgverzekering af te sluiten. Patiënten die niet kunnen aantonen dat zij verzekerd zijn dienen direct op de huisartsenpost te betalen. Deze patiënten kunnen de kosten achteraf declareren als zij hiervoor verzekerd zijn. Dit geldt ook voor alle buitenlandse toeristen.
Pinnen
De rekening van uw consult dient u per pin te betalen.Per 1 januari 2024 gelden bij Huisartsenspoedposten Amsterdam de onderstaande tarieven. Deze tarieven zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Soort consult:
- Consult 206,26
- Visite 309,41
- Triageconsult 35,00
Bent u verzekerd dan vergoedt uw verzekeraar uw contact met de Huisartsenspoedpost. Indien u niet verzekerd bent zijn de kosten voor uw eigen rekening.
Factuur ontvangen?
Als u gebruik maakt van de huisartsenspoedpost en u geeft geen zorgverzekeraar op ontvangt u een factuur van Famed. Famed (www.famed.nl) verzorgt de facturatie voor Huisartsenspoedposten Amsterdam. Deze factuur dient u aan Famed te betalen en vervolgens kunt u deze bij uw verzekeraar indienen.Wat zit er in het basispakket?
• Geneeskundige zorg, hieronder valt zorg door huisartsen, ziekenhuizen, medisch specialisten en verloskundigen;
• Ziekenhuisverblijf;
• Geneesmiddelen (niet alle);
• Hulpmiddelen;
• Kraamzorg;
• Ziekenvervoer.Eigen risico
De no-claim is per 1 januari 2008 afgeschaft. Het verplicht eigen risico is met ingang van 1 januari 2016 vastgesteld op € 385,00 per jaar voor iedereen vanaf 18 jaar. U betaalt geen eigen risico over de behandelingen, consulten en visites van de huisarts.Dan zijn waarschijnlijk niet al uw (verzekerings)gegevens correct. Neem contact op Huisartsenspoedposten Amsterdam via email: factuurvraag@hpa.nu om uw juiste gegevens door te geven.
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is een landelijk orgaan dat de tarieven vaststelt voor instellingen in de gezondheidszorg. Ieder jaar bekijkt de NZa welke tarieven Huisartsenspoedposten Amsterdam mag hanteren. De tarieven kunnen verschillen per huisartsenspoedpost.
Aan de hoogte van de rekening kan de huisartsenspoedpost niets veranderen. Deze wordt vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
Huisartsenspoedposten Amsterdam neemt alle telefoongesprekken met patiënten automatisch op, vanaf het moment dat de telefoon wordt opgenomen tot het moment dat de verbinding wordt verbroken. Het doel van deze opnames zijn:
- Ondersteuning en onderzoek van calamiteiten en incidenten, klachtbemiddeling en agressiemeldingen;
- Gesprekken tussen patiënten en medewerkers te kunnen evalueren in het kader van opleidings- en kwaliteitsdoeleinden;
- De kwaliteit van de telefonische communicatie te controleren en zo nodig te verbeteren.
Deze gesprekken worden maximaal twee (2) jaar bewaard. De gesprekken kunnen alleen teruggeluisterd worden door medewerkers van de Huisartsenspoedposten Amsterdam ten behoeve van bovenstaande doeleinden. Een patiënt heeft het recht een opname te beluisteren van een gesprek dat hij/zij met een triagist of met een huisarts heeft gevoerd. Patiënten kunnen hiervoor een schriftelijk verzoek indienen bij de klachtenfunctionaris.
Ja. Alle telefoongesprekken worden automatisch opgenomen en gedurende vijf jaar opgeslagen. De gesprekken worden opgenomen vanaf het moment dat door de huisartsenspoedpost de telefoon wordt opgenomen tot het moment dat de verbinding met de assistent of huisarts wordt verbroken.
Aan dit opnemen is zowel wettelijk als intern bij Huisartsenspoedposten Amsterdam een aantal strikte regels gekoppeld. Zo is het opnemen van de gesprekken gemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Binnen Huisartsenspoedposten Amsterdam gelden strenge regels voor het terugluisteren van gesprekken.
Ja, de volgende werkdag is uw huisarts op de hoogte van de inhoud van uw contact met de huisartsenspoedpost. Tenzij er een verkeerde huisarts staat vermeld.
In onze regio sluiten huisartsen en apothekers zich aan bij het LSP (Landelijk SchakelPunt) en de Whitebox. Met deze computersystemen kunnen huisartsen en assistenten op de huisartsenspoedpost op een veilige manier een samenvatting van uw medische gegevens opvragen.
Vanaf 2013 mogen uw huisarts en apotheek uw medische gegevens alleen delen met andere zorgverleners als u hen daar vooraf toestemming voor geeft. Andere zorgverleners mogen uw gegevens alleen opvragen als dat nodig is voor uw behandeling.
Via de website ikgeeftoestemming.nl kunt u toestemming geven. U kunt uw gegevens invullen en versturen met DigiD per sms. U kunt ook het formulier printen en aan uw zorgverlener geven.